Koolstofcomposiet, in de volksmond vaak carbon genoemd en toegepast in bijvoorbeeld lichtgewicht racefietsen, hebben de kenmerken licht en sterk te zijn, maar zijn tevens impactgevoelig waardoor het plotseling breukgedrag kan vertonen. Daarnaast zijn de kosten van het productieproces vrij hoog door onder andere het hoge energieverbruik bij de productie ervan. Thermoplastisch composiet kan in specifieke samenstelling als alternatief dienen voor koolstofcomposiet, waarbij de positieve eigenschappen behouden blijven en de breukgevoeligheid afneemt. Het Saxion lectoraat Lichtgewicht Construeren verricht in het lab van het ThermoPlastisch composieten Applicatie Centrum (TPAC) onderzoek naar de toepassing, automatisering en recycling van thermoplastische composieten.

In het door het lectoraat uitgevoerde RAAK PRO project TPC-Cycle is het mogelijk gebleken om het productieproces van thermoplastische composieten middels compression moulding met een kortere cyclustijd uit te voeren, dankzij een nieuw ontwikkelde procesinnovatie. Hierdoor blijft de vezellengte van het materiaal behouden, waardoor het de mechanische eigenschappen van sterkte en stijfheid houdt.  Het ontwikkelde proces is nieuw in de industrie en nog slechts in een paar toepassingen gebruikt door het lectoraat. Het lectoraat gaat in samenwerking met REIN4CED onderzoek doen naar een industriële toepassing vervaardigd met het nieuwe productieproces om meer kennis te ontwikkelen en de technische mogelijkheden en grenzen ervan te ervaren.

Het doel van het project is het ontwikkelen van twee fietsonderdelen als demonstrator, vervaardigd uit het doorontwikkelde Compression Moulding productieproces, door het methodologisch onderzoeken van het toepassen van het productieproces en nieuwe materialen. Het project bestaat uit het doorlopen van het ontwerpproces van de onderdelen tot aan de industrialisatie ervan en levert een programma van eisen, (voorlopig) productontwerp, matrijsontwerp plus matrijs en een rapportage over de testresultaten van de productie op. Bij het onderzoek zullen zo’n vijf studenten betrokken zijn in het kader van hun afstuderen of stage. De looptijd van het project bedraagt vijftien maanden (juni 2019 tot en met augustus 2020).

Partners

 

Betrokken onderzoekers
dr.ir. F.W.J. (Ferrie) van Hattum
Lector
Bekijk profiel
ir. R. (Rik) Voerman
Projectleider
Bekijk profiel