Managing Director Alexander Jansen is geïnterviewd door Katapult. Katapult is een netwerk van meer dan 300 samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en bedrijfsleven, met als doelstelling om de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij te verbeteren. TechForFuture is als Centre of Expertise één van de koplopers die als publiek-private samenwerking (pps) mkb-bedrijven weten te bereiken én meerwaarde bieden. In dit portret door Katapult zet Jansen uiteen hoe TechForFuture het mkb verder helpt in onderzoek en innovatie.
Wat doet TechForFuture?
“Wij doen vanuit zestien lectoraten praktijkgericht onderzoek in de sector hightech systemen en materialen. Bedrijven kunnen dit onderzoek bijvoorbeeld inzetten als zij op zoek zijn naar nieuwe businesskansen, nieuwe productmarktcombinaties en innovatieve ontwikkelrichtingen.”
Is er veel belangstelling vanuit het mkb?
“Ja, de vraag is over het algemeen groter dan we kunnen aanbieden. Onze lectoren stellen de prioriteiten: waar zit de beste match, waar kunnen wij de meeste waarde toevoegen?”
Waarvoor kom ik als mkb’er naar jullie toe?
“We bieden voorzieningen die bedrijven zelf niet of nog niet in huis hebben: een nano-lab, kunststof-lab, mechatronica-lab en lichtgewicht-lab. Wij werken met studenten, maar bieden een meerwaarde boven ‘gewoon’ stage- en afstudeerwerk doordat we als publiek private samenwerking ook zelf mensen leveren die aan de projecten werken. Grote instituten zoals TNO, Deltares en MARIN zijn veelal te duur voor het mkb en contractresearch is nog duurder.”
Alexander Jansen: “Van de 80 miljard die Europa aan research besteedt gaat veel te weinig naar praktijkgericht onderzoek. Daar willen wij groter en beter in worden.”
Wat is belangrijk om het mkb goed te bedienen?
“It takes two to know one: als je een mkb’er wilt helpen, moet je de taal van het mkb spreken. En je moet oog hebben voor verschillen. Toeleverende bedrijven hebben een heel andere opdracht dan bedrijven die hun eigen producten maken.”
De vraag is groter dan jullie aankunnen. Wat doen jullie wel en niet?
“De kern zit echt in de combinatie van een lectoraat met een vraag uit het mkb. Dan weet je zeker dat er geen rapport uitkomt dat in een bureaula verdwijnt, maar óf een prototype óf een demonstrator óf een simulatie – in ieder geval iets waar het bedrijf mee verdergaat.”
Hoe zit jullie samenwerkingsmodel eruit?
“TechForFuture werkt met researchpartners, businesspartners en programmapartners. De researchpartners zijn de mkb-bedrijven waar we onderzoek mee doen. De businesspartner is een groot bedrijf dat een visiting lector bij ons neerzet of dat een lectoraat voor vier jaar ondersteunt met geld. En dan is er nog een tussenvorm, dat zijn de programmapartners. Met die bedrijven hebben we een wat langere relatie, die willen ook het onderwijs van de hogeschool mee vormgeven.”
Wat zijn jullie ambities?
“Groeien in omvang en schaal. Het mkb in de regio blijven we altijd bedienen, maar we willen ons ook internationaal ontplooien. Van de 80 miljard die Europa aan research besteedt, gaat veel te weinig naar praktijkgericht onderzoek. In dat landschap willen wij serieus genomen worden, daar willen wij groter en beter in worden.”
Tip
“Laat het mkb zelf meebetalen. Dan zégt zo’n bedrijf het tenminste als het resultaat nog wat onder de maat is. Anders wordt er hier en daar wat door de vingers gezien of een oogje toegeknepen. Commitment is essentieel. Dan neemt iedereen elkaar de maat en gaan alle partijen harder lopen.”
Bekijk hier het volledige artikel op de Katapult website.