Academiedirecteur en lid van de Stuurgroep TechForFuture Raimond Bartelink vertelt wat TechForFuture betekent voor studenten van de academie Creatieve Technologie van hogeschool Saxion en het werkveld.
Impact
“TechForFuture (TFF) heeft een extra impuls gegeven bij het invullen van de onderzoeksopdracht door Creatieve Technologie en is innovator geweest voor de rol van onderzoek in het onderwijs. Daar zijn veel studiepunten voor vrijgemaakt en nu hebben we in het curriculum echt een onderzoekslijn van het eerste tot en met het vierde jaar. Doordat er meer geld beschikbaar kwam, konden bijvoorbeeld de lectoren docent-onderzoekers aan hun groepen toevoegen en kwam Saxion geleidelijk als onderzoekscentrum op de kaart te staan. TFF-directeur Alexander Jansen is daarvan de aanjager. Hij heeft er binnen Saxion mee aan de weg getimmerd en zorgt dat er resultaten worden behaald. En als een project eens wat minder loopt, gaat hij kritische vragen stellen.”
Ik hoop dat studenten gaan zeggen: ‘Je kunt het beste naar Saxion gaan, omdat daar ook heel goed toegepast onderzoek plaatsvindt.’
Onderzoek
“Onderzoek en onderwijs moeten één zijn binnen de academie Creatieve Technologie. TFF is het centrum waar die twee prachtig bij elkaar komen, in samenwerking met het bedrijfsleven en bijvoorbeeld ook gemeenten. We brengen alle studenten met de lectoraten in aanraking, bijvoorbeeld in het Smart Solution Semester waarin studenten van verschillende opleidingen samen multidisciplinaire projecten uitvoeren. Veel van e opdrachten daarvoor komen van de lectoraten en het bedrijfsleven.”
“We zijn blij met onze drie lectoraten, waarvan met name Smart Functional Materials (tegenwoordig Sustainable Functional Textiles, red.) nauw betrokken is bij TFF. Dit lectoraat richt zich op innovatie in de textielindustrie middels nieuwe technologie, slimme materialen en duurzame processen. Maar ook Ambient Intelligence en Smart Cities voeren projecten uit met TFF. Deze lectoraten groeien enorm en hebben samen met partners al twee Europese Horizon 2020-projecten binnengehaald. Het is prachtig om te zien dat Saxion daartoe in staat is.”
Raimond Bartelink – Directeur academie Creatieve Technologie Saxion
“Ambient Intelligence wil omgevingen slimmer maken met technologie zoals sensoren en robotica en richt zich daarbij op veiligheid, sport en smart industry. Smart Cities zet technologie in voor het creëren van waardevolle verbindingen tussen mensen in steden. Dit gaat ook steeds meer leven. Gemeenten melden zich omdat ze hun stad slimmer willen inrichten, bijvoorbeeld om meer mensen naar het centrum te trekken.”
Enthousiasme
“Bij de ene opleiding is het enthousiasme voor onderzoek groter dan bij de andere. Onze doelgroep is wat dat betreft diffuus. Vanuit de opleiding Fashion and Textile Technologies werken we graag samen met TenCate, maar ook met Stichting Sheltersuit, die daklozen en vluchtelingen helpt met een water- en winddichte jas die getransformeerd kan worden tot slaapzak.
Bij de opleiding HBO-ICT is het wel heel makkelijk. Een snelgroeiend IT-bedrijf als Topicus is bijvoorbeeld geïnteresseerd in ons toegepast onderzoek met TFF-projecten en tevens op zoek naar goede nieuwe medewerkers. Met studenten wil dit bedrijf zo vroeg mogelijk in aanraking komen, maar we hebben wel de afspraak dat zij die studenten eerst hun studie laten afmaken. Omgekeerd wil elke ICT-student wel onderzoek doen voor zo’n flitsend, innovatief bedrijf.”
“We zien dat studenten meer onderzoeks-minded zijn dan vroeger. Door een betere afstemming met het middelbaar beroepsonderwijs worden studenten die willen doorstromen beter voorbereid op het hbo en de rol die onderzoek daarin tegenwoordig speelt. Datzelfde willen we op de havo bereiken. Ik weet dat studenten, en zeker hun ouders, voor de studiekeuze steeds meer naar kwaliteit kijken. Als we het onderzoek goed voor elkaar hebben, gaat Saxion stijgen in de rankings. Ik hoop dat studenten dan gaan zeggen: ‘Je kunt het beste naar Saxion gaan, omdat daar ook heel goed toegepast onderzoek plaatsvindt.'”
Ambities
“Een aantal dingen doet TFF echt goed en ze geven nog steeds een enorme impuls aan onderzoeksprojecten. Vanuit de lectoraten hoor ik alleen positieve geluiden; dat heeft natuurlijk ook met de financiën te maken. De bekendheid mag nog beter en wij moeten zelf ook nog meer gebruik maken van TFF en hun netwerk. Bij sommige opleidingen willen we onderzoek en dus TFF, nog meer op de kaart zetten. Dat geldt ook voor de nieuwe opleiding Creative Business, die Media, Informatie en Communicatie vervangt.”
“Ik vind dat elke docent in aanraking moet komen met onderzoek en groepen student-onderzoekers moet kunnen begeleiden; zover zijn we nog niet. Afhankelijk van de prestatieafspraken die met een opdrachtgever worden gemaakt, proberen we bij elke onderzoeksproject studenten te betrekken. Van mij mag TFF zeker nog vijf tot tien jaar bestaan. Het is een prachtig vehikel om onderzoek te organiseren.”