Hoe kan een bedrijf aan reserveonderdelen komen als een machineonderdeel kapot of versleten is? Wanneer tekeningen niet meer beschikbaar zijn, leveranciers de onderdelen niet meer leveren of zelfs failliet zijn en mallen of matrijzen niet meer bruikbaar zijn, dan zal een bedrijf een alternatieve oplossing moeten zoeken. Met de ontwikkeling van additive manufacturing, het maken van producten uit 3D-modellen, en metaal printen is een mogelijke oplossing dichterbij gekomen.
In de eerdere TFF-onderzoeken Metaalprint Bizz en BIZ2 heeft het lectoraat Industrial Design van Saxion samen met een aantal partners uit de industrie, kennis opgebouwd op het gebied van ontwerpen en produceren van 3D metaal printen. Hierbij worden de onderdelen zoveel mogelijk geoptimaliseerd voor het 3D printproces met een metaalprinter. Dit nieuwe TFF-onderzoek steekt in vanuit een ander perspectief; namelijk het zo goed mogelijk namaken van producten. De functie en het uiterlijk van het product blijft gelijk en met oppervlaktebehandeling is, in het geval van historisch erfgoed of oldtimers, ook de oudheid repliceerbaar op het kopie.
Doelstelling
Het doel van het onderzoek is het ontwerp en eerste validatie van een 3D reparatiecyclus met behulp van 3D metaal printen. In één of meerdere casestudies worden in een aantal stappen een cyclus opgesteld waarin verschillende factoren en methoden worden onderzocht op zowel technische als economische toepasbaarheid:
- Het scannen en opmeten van het originele onderdeel om er een digitaal 3D model van te maken;
- Digitale reparatie van het onderdeel;
- 3D printen - toepassing van addivitive manufacturing technieken;
- Nabewerking van oppervlakte, pasvlakken en warmtebehandeling van het replica;
- Onderdeel testen en ingebruikname.
Naast het technische aspect wordt in het onderzoek ook aandacht besteed aan een business model om te onderzoek of de toepassing van 3D metaal printen van reserveonderdelen ook economisch haalbaar te maken is.
De looptijd van het project is twaalf maanden en loopt van maart 2019 tot en met februari 2020. Een vervolgproject binnen TFF of RAAK SIA behoort tot de mogelijkheden om de reparatiecyclus te kunnen valideren. Saxion-studenten werktuigbouw en IPO zullen in projectsemesters, stages en afstuderen nauw betrokken zijn bij het onderzoek.