De techniek achter Virtual Reality (VR) bestaat al een aantal decennia en met de komst van de Oculus Rift in 2012 brak deze technologie door voor zowel wetenschappelijke als commerciële doeleinden. Snellere, steeds kleinere en goedkopere hardware drijven de ontwikkelingen van VR. De toepassingen zijn de laatste jaren, ook in combinatie met Augmented Reality (AR) steeds vaker terug te zien in de game industrie, de bouwsector en in wetenschappelijk onderzoek. De vraag naar kennis over VR met de achterliggende technieken en de ontwikkeling ervan, groeit sterk.
Bij het gebruik van VR/AR worden aparte controllers gebruikt om met de virtuele omgeving interactie te kunnen hebben. Deze vorm van interactie vergt enige behendigheid en een vorm van training. Dit kan de volledige immersie, of onderdompeling, van de gebruiker in de virtuele omgeving in de weg staan. Meer natuurgetrouwere vormen van mens-machine interactie kunnen deze problemen verhelpen. Nieuwe technieken als spraakherkenning, brain computer interfaces en andere sensoren, maken dit mogelijk en worden volop onderzocht.
Het Zwolse Vogellanden revalidatiecentrum en V3RLabs zien mogelijkheden om de techniek Leap motion in te zetten in de revalidatiezorg. De techniek vervangt invoer met een hardware device als een muis of toetsenbord met hand- en vingerbewegingen zonder handcontact of aanraking. Revalidatiepatiënten zouden zo, middels natuurlijke interactie, kunnen leren om langzaam weer gebruik te maken van een verlamde arm of hand in een VR-omgeving.
Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de mogelijkheden van VR binnen de revalidatie, door te onderzoeken welke nieuwe technieken inzetbaar zijn voor VR-omgevingen en welk effect dit heeft op de ervaring van gebruikers en hun herstel.
Aspecten die in het onderzoek een rol spelen zijn het aantrekkelijker maken van het revalidatietraject, het verkorten van de totale doorlooptijd, het vergroten van het gebruikersgemak en het stimuleren van patiënten om ook thuis meer te oefenen. Binnen het onderzoek wordt in eerste instantie gekeken naar mensen die na een ongeluk tijdelijk verlamd zijn aan een arm of hand. Een veelgebruikte revalidatievorm is spiegel-therapie waarbij de hersenen als het ware voor de gek worden gehouden doordat het via een spiegel lijkt of de verlamde arm/hand toch in beweging is. Het blijven stimuleren van de hersenen is van belang om het revalidatietraject spoedig te laten verlopen. Het gebruik van VR zou hier een geschikte methode voor zijn.
Windesheim-studenten van de opleiding HBO-ICT, onderzoekers van het lectoraat ICT-innovaties in de zorg en bedrijfspartners Vogellanden en V3Rlab, zoeken naar nieuwe toepassingen en inzichten door het ontwikkelen van proof-of-concepts en prototypes die getest worden op toepasbaarheid, gebruikersgemak en impact op de revalidatie.
De looptijd van het project is 24 maanden (september 2019 - september 2021).
Partners