Het project heeft belangrijke resultaten opgeleverd die bijdragen aan de inzet van Virtual Reality (VR) in de revalidatiezorg. Verschillende prototypes werden ontwikkeld door studententeams, zoals een koffiespel voor het oefenen van cognitieve vaardigheden en een virtuele marktomgeving voor logopedieoefeningen. Daarnaast is onderzocht hoe grote taalmodellen kunnen bijdragen aan natuurlijkere gesprekken in VR-omgevingen. Deze innovaties geven inzicht in de mogelijkheden van VR en vormen een basis voor verdere ontwikkeling.
Een diepgaande scoping review bracht waardevolle informatie naar boven over de toepassing van VR bij revalidatie van mensen met een CVA. Dit onderzoek leidde niet alleen tot nieuwe kennis, maar diende ook als fundament voor vervolgprojecten en een promotietraject binnen het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg. Verder werd met een adviesrapport over Europese regelgeving helder wat nodig is om VR-toepassingen in de zorg te certificeren.
De blik is nu gericht op de toekomst. De prototypes worden door V3RLabs verder ontwikkeld en getest bij Vogellanden. Deze organisaties, samen met het lectoraat, richten zich op bredere toepassing van VR, onder andere door demonstraties op congressen en nieuw onderzoek. Het lectoraat zet bovendien een promotietraject op om de integratie van VR in de revalidatiepraktijk verder te onderzoeken.
Tijdens het project kwam ook naar voren dat in vervolg trajecten de noodzaak van heldere verwachtingen rond prototypes en gerichte ondersteuning voor studenten belangrijk zijn. Met deze inzichten kan het succes van toekomstige projecten verder worden versterkt, met als doel VR nog effectiever in te zetten binnen de revalidatiezorg.