De Zwolse vrachtwagenbouwer Scania werkt samen met hogeschool Saxion aan een slim systeem dat storingen bij de assemblage van trucks kan voorspellen en dus voorkomen. De Stentor van 8 oktober 2021 besteedt aandacht aan het project en interviewt projectleider Jan Veltman.

Bij Scania in Zwolle komt er elke vijf minuten een nieuwe truck van de assemblagelijn. Geen vrachtwagen is hetzelfde en er komt geen robot aan te pas. Stagneert dat proces, dan staan er volgens Scania en Saxion ‘honderden handen’ stil. Daarom gingen de hogeschool en vrachtwagenbouwer drie jaar geleden aan de slag met wat zij noemen voorspellend onderhoud. De eerste resultaten zijn volgens Jan Veltman, projectleider bij Saxion, zeer veelbelovend. Scania mikt erop om het productieverlies door storingen in 2025 terug te brengen van 1,8 naar 1 procent. Veltman: ,,Dan heb je het bij Scania over een besparing van tienduizenden euro’s per dag.”

Data en algoritmen

Volgens Veltman zit Scania met een productiezekerheid van 98,2 procent ‘best al hoog’. Maar het bedrijf gaat nog voor beter. ,,Dat zal het competitief vermogen van het bedrijf in de markt alleen maar verder verhogen.” In het nieuwe, slimme systeem maakt Saxion gebruik van data en algoritmen. ,,Op die manier kunnen we voorspellen wanneer zich een storing gaat voordoen. Die kunnen we dan voorkomen. Afgelopen zomer draaiden we met drie studenten van onze opleiding hbo-ict een simulatie. Ze onderzochten met een dashboard hoe ze twee soorten data konden koppelen. Ik werd er heel blij van.”

Volgens Veltman ‘zien we gebeuren waar we met elkaar naar op zoek zijn’. ,,We zijn nu in de fase beland die hele concrete resultaten voor het productieproces bij Scania kan gaan opleveren. We zien dat we - samen met Scania - tot een versnelling komen en dat voedt onze drive naar meer.”

Daarin speelt ook Windesheim een rol. Studenten van de Zwolse hogeschool kijken naar ‘mechanische verbeteringen’ aan de assemblagelijn van de vrachtwagenbouwer zelf en boekten daar al resultaat mee, zegt Veltman. Aanbevelingen voor sommige verbeteringen nam Scania direct over. ,,Saxion neemt de data, logaritmen en slimme technologie van voorspellend onderhoud voor zijn rekening.

Hein van Rietschoten, onderhoudsmanager bij Scania, spreekt van een perfecte samenwerking tussen bedrijf en kennisinstellingen. ,,Niet alleen omdat we er als fabrikant veel baat bij hebben. Onze bedrijfstak krijgt straks vanuit het mbo en hbo vakmensen die ons land weer verder moeten helpen. We hebben onze omgeving en een nieuwe generatie technici nodig, ook bij duurzaamheidsvraagstukken.”

Het succes van de Zwolse vrachtwagenfabriek valt ook op bij het Zweedse moederconcern. ,,Vanuit ons hoofdkantoor in Zweden kijken mijn collega’s met belangstelling naar wat we hier in de regio doen”, weet Van Rietschoten.

Saxion ontwikkelt het systeem van voorspellend onderhoud specifiek voor Scania. Het is volgens Veltman niet zo dat straks ook andere fabrikanten er zomaar gebruik van kunnen maken. ,,Er zijn in de hele wereld veel meer universiteiten, hogescholen en studenten bezig met voorspellend onderhoud. Het blijkt heel moeilijk om een algemene oplossing te bedenken. Elke productielocatie is weer anders.”

Dit artikel is overgenomen uit De Stentor en is te vinden via de volgende link. TechForFuture heeft van het betreffende onderzoek onderstaand filmpje gemaakt.