Dr. Robin Effing is associate lector bij het lectoraat Media Technology Design. Hij houdt zich bezig met een onderzoeksgebied met als werknaam ‘Participatieve Media’. Participatieve media is een koepelbegrip voor interactieve (media)technologie waarbij gebruikersparticipatie een sleutelrol heeft. Herkenbare voorbeelden zijn sociale media, zoals Facebook en YouTube, maar ook crowdsourcing, chatdiensten en mobiele Apps die tweerichtingscommunicatie mogelijk maken. Het doel is daarbij om te komen tot waardevolle verbindingen tussen mensen. Bijvoorbeeld voor een actievere betrokkenheid van burgers in de samenleving en bevordering van politieke participatie. Of voor een betere relatie tussen consumenten en bedrijven. Effing onderzoekt hoe organisaties deze middelen, waarmee participatie bevorderd kan worden, effectief kunnen inzetten.

Effing werkte eerder als social media docent bij Saxion en promoveerde in 2014 op het gebied van social media en participatie in non-profitorganisaties. De vernieuwing van non-profitcommunities met behulp van interactieve technologie heeft voortdurend zijn aandacht. Ook geeft hij regelmatig lezingen op uitnodiging. Bijvoorbeeld voor Nijenrode en TIAS NIMBAS. Daarvoor heeft hij jarenlange ervaring opgedaan als managementconsultant en hielp hij meer dan 30 overheidsorganisaties keuzes te maken op het gebied van internet en organisatieverandering. Ook heeft hij als teammanager gewerkt aan het overheidsloket van de 21e eeuw bij de gemeente Enschede.

Heeft u een vraag aan ?
Dan kunt u hier contact opnemen